Om kunstverket
Jernbanen fra Eina til Fagernes (109 km) ble åpnet i 1906. Valdresbanen var privatbane til staten overtok driften i 1937. Det siste damplokomotivet var i bruk i Valdres til 1988.
I 1988 ble trafikken på Valdresbanen innstilt, og det siste ordinære tog reiste fra Fagernes 31. desember 1988. I 1991 ble fire kilometer med skinnegang mellom Fagernes og Leira fjernet. Leira stasjon ble da Valdresbanens endepunkt. Det private A/S Valdresbanen kjørte en gang i blant turisttog og drev utleie av dresin på Leira.
Skinnene fra Leira til Bjørgo ble fjernet i 2003, og siden da har A/S Valdresbanens virksomhet med turisttog og dresiner vært på Dokka.
Et skiftelokomotiv av denne typen Skd 214 bygget ved Kockum i Sverige i 1952 (vekt 20 tonn), var i bruk på Fagernes stasjonsområde helt til trafikken ble innstilt.
Sammen med stasjonsbygningen fra 1906 skal dette skiftelokomotivet markere at Fagernes en gang var en stasjonsby.